Nyhetsbrev - oktober 2023

Postet av Nesodden kajakklubb den 6. Okt 2023

Nyhetsbrev oktober 2023

Er padlesesongen over ?
For noen er padling en sommeraktivitet, for andre er det nå at den "kalde fine tida" begynner.
Høst og vinter kan by på fine opplevelser på vannet. Småbåtene er borte, og fjorden er stille på fine dager.
Vi fortsetter med ukentlige klubbturer, men nå på søndager. Dette er en fin anledning til padle i selskap med andre. Søndagsturene passer alle uansett ferdighetsnivå. Det er både sosialt og sikkert.
Har du lyst til å prøve?  Bli med da vel!

Siden temperatur i luft og vann nå synker stilles det større krav til sikker bekledning. Dvs. våtdrakt eller tørrdrakt. På noen av turene vil klubben tilby utlån av tørrdrakt. Se også vinterpadling

Medlemsfordeler
Er du klar over hvilke fordeler du har som medlem i klubben ?
Som medlem i NKK får du bla. rabatter når du handler hos westsystems.no eller padlespesialisten.no (benytt rabattkode nesodd6534 hos sistnevnte). Les mer på nettsiden: medlemsfordeler.

Behandling av utstyr
Klubbens utstyr er mye brukt. Det er bra! En konsekvens av dette er generell slitasje og at ting går i stykker.
Vi må etterstrebe å etterlate oss utstyret vi har lånt i samme/eller bedre stand enn når vi overtok det. Det er lite hyggelig å overta en båt som er full med vann og/eller sand.

Her er noen punkter til hjelp for å holde båtene operative og gi oss alle en bedre bruksopplevelse:

• Reserver alltid båten på klubbens nettside før du låner.
  • Skeg (senkekjøl) er et tema for seg selv. Denne kiler seg ofte fast pga. fremmedlegemer bak i skegbrønn.
    • Om mulig, unngå å slepe båtene over steiner/grus. Må du slepe båten, så gjør dette ved å dra i bakenden (for å skåne skeg/senkekjøl).  Det finnes også kajakktraller på NTG og Oksval.
    • Sjekk at skeg fungerer før du går ut på vannet.
    • Om skegspaken sitter fast, så ikke bruk makt på å dra i den. Forsøk først å dra ut skeg for hånd. Se om det er noe bak i skegbrønnen som er årsak til fastkiling.
    • Det henstilles til at en rygger ut fra stranda. På den måten fylles ikke skegbrønn med sand og grus.
  • Rengjør båten etter bruk. Tøm ut vann, samt fjern sand og grus. Både fra cockpit og skott. Det er svamper og bøtter på utlånsstedene til hjelp.
  •  Sjekk skegbrønn igjen for mulige fremmedlegemer og fjern disse.
  •  Ta av luker og dytt disse godt inn i skottene, slik at disse ikke faller ut når båten snus opp ned i stativet.
  •  Husk å lås utstyret fast etter bruk.
  •  Om du oppdager feil eller mangler på utstyr så gi beskjed til utstyr@nesoddenkajakklubb.no

Etterlysning
Forrige år ble en kajakk tatt ut av privatstativet på Oksval, siden vi ikke fikk kontakt med eier. Vi ønsker fremdeles å få kontakt med eieren av kajakken. Er det noen i klubben som kjenner til hvem eier til denne båten er? Gi isåfall beskjed på utstyr@nesoddenkajakklubb.no.

Båten er en Boreal inukshuk og ser slik ut:

Nye kajakker

Postet av Nesodden kajakklubb den 21. Mai 2023

Nye kajakker til Nesoddtangen gård

Nelo 510 surfski  (2 stk)

Dette er en båt for tur, trening og padling i bølger. stødig til surfski og være samt noe raskere enn en havkajakk. Veier ca 22 kg.

Sit on top, så en sitter åpent og friere enn i en havkajakk.
Det er fast montert sikkerhetssnor i båten som festes rundt leggen, under kne, på padleren. Viktig ved bruk om du padler i vind og bølger.
Ror under skrog som må tas hensyn til. Dvs båten må bæres på land og ikke padles inn på grunner ol.

Rebel illaga
Dette er en grønlands type-kajakk laget av kompositt materiale. Veier ca 17 kg.
Lang og smekker med lite volum.
Den har god stabilitet og og veldig lett og rulle med.
Båten har lite volum og liten cockpit åpning, så det kreves litt teknikk for å komme inn og ut av denne.

Passer for en litt øvet padler.

Nye kajakker til Fagerstrand

Her er det kommet til to nye North shore Atlantic, plast kajakker (Standard og liten versjon).

Nye kajakker til Oksval
To barnekajakker er flyttet fra NTG til Oksval

Fjordens dag på kollektivbrygga, og åpning av Nesoddtangspissen badeområde

Postet av Nesodden kajakklubb den 28. Apr 2023

Tid: kl. 12.00 søndag 30. april

Sted: den gamle kollektivbrygga på Nesoddtangen

Indre Oslofjord undervannsklubb, Nesodden kajakklubb og Marinreparatørene inviterer til Fjordens dag på kollektivbrygga, og åpning av Nesoddtangspissen badeområde.

Ordfører Cathrine Kjenner kommer, vi serverer kaffe, saft og vafler. Fri badstue mellom 12 - 16 for alle som vil ha et friskt sjøbad, (Husk badetøy, badesko/crocs og 2 stk håndklær) du kan teste kajakkpadling i bukta ved Nesoddtangen gård.

I tillegg til at vi forteller om foreningene på brygga og hva som skjer framover, kan du møte andre kystrelaterte foreninger som Nesodden Folkebadstu, Nesodden Seilforening og Nesodden kystlag (og kanskje flere?) Vi sees.

Ny kode!

Postet av Nesodden kajakklubb den 19. Mar 2023

Faktura for medlemskontingent 2023 er nå sendt ut til medlemmene.
Samtidig roteres også koden som gir tilgang til kajakker og utstyr på klubbens utlånssteder.

Den nye koden finner du på medlemskort for 2023.

Medlemskortet kan hentes ut fra to steder:

1. I IdrettenOnline-appen under "Mine medlemskort"

2. Logg inn på klubbens nettside.
    Klikk på ditt profil-ikon oppe til høyre. Velg "Min konto" og deretter Betalingshistorikk i venstre menyen.

Salg av tørrdrakter

Postet av Nesodden kajakklubb den 16. Okt 2022

Klubben fornyer utstyr og selger derfor en del

tørrdrakter som klubben har benyttet i kurssammenheng, til en rimelig pris.

Draktene er i størrelse S, M, L samt noen barnedrakter.

Torsdag 20/10 kl 18-19:30 i klubbhuset nede på brygga.

2 Kommentarer